Strul, Strul Och Dumma Kunder
Såhär kan det vara att jobba på Audio/Video ibland....
Den här (i början trevlig, nu jobbiga) kunden har haft maximal otur.
En kund kom in för ca 2 månader sen med en W850i, med ett larvigt fel egentligen. Displayen tändes inte på en gång när man tryckte på sidknapparna. Visst, inget stort fel men ett fel, helt klart. Först skickades hennes mobil på service till Anovo (Sony Ericssons rep.verkstad), fick tillbaks den 2 veckor senare med status "ingen åtgärd fast pris enl. avtal" dvs "det är inget fel på den". Men smart som jag är så vet jag att det är fel på den, har handskats med många andra w850 så jag vet hur displayen ska bete sig :)
Jag skickar den igen med arg text, BACKREP, PRECIS EXAKT SAMMA FEL SOM TIDIGARE, bifogar tidigare servicedok. De skickar tillbaka den "Ingen åtgärd"..... Nu börjar jag bli lite otålig och ni kan tänka er kunden.
Jag ringer Sony Ericsson och får prata med nån finnig 18-åring som fått sitt jobb genom något arbetsmarknadspolitiskt-AMS-program. Han kunde fårstås ingenting, men han skickade mig till......Nej, han kunde ingenting heller. Inte heller nästa, eller nästa jag pratade med.... Men tillslut fick jag prata med en Servicetekniker som kunde säga att displayen ska dimma upp till 50% av ljusstyrkan. Vår W850 gick kanske upp til 0,5%.... Jippie! Besked. Nu VET jag att det är fel på den och har referenser på S.E!
Jag ringer Anovo (du har plats enmiljonetthundrasjuttontusenfyrahundraarton i kön) Och får tag i en person som kan garantera att de ska göra något åt mobilen den här gången. Sagt och gjort, ett par veckor senare får vi en sprillans ny W850i till butiken. Yeehaw tänker jag, slut på allt tjat. Icke, början på allt tjat.
Nu blir kunden fly jävla förbannad för att hon fått en ny telefon! Jag skulle ju blivit nöjd själv. Men som vanligt hade kunden inte gjort som vi rekommenderar, kopierat alla namn och nummer osv. INNAN man skickar den på service.
Bara o bita i det sura äpplet sa jag men de insisterade på att få tillbaka sina nummer och allt de hade i mobilen.
Jag fick omedelbart ringa Anovo o se om de har kvar den gamla W850'n och mirakulöst nog har de inte skrotat den än. Jag ordnade så att den nya mobilen ska skickas tillbaka till Anovo för en Backup (från den gamla till den nya)
Efter ytterligare ett par veckor kommer i alla fall den nya W850 med backuppen inlagd, Åh va skönt att det här är över tänker jag. Icke. Nu har idioterna glömt att lägga in det viktigaste, telefonboken. Den var uppenbarligen asviktig för kunden, massa viktiga namn och portkoder och hej-o-hå. Visst jag förstår det men skriv ner de innan då! Herreguud. Självklart är det ju vårat fel, man ska ju inte behöva göra något själv!
Så nu står jag här igen o väntar på mejl-svar från Anovo Kristinehamn om hur vi ska göra. Kanske har de kvar den gamla telefonen fortfarande för en ny backup. Man blir så trött.... Vi stänger 26'e så det är ju liiite bråttom. Snart ringer väl kunden och sänker min hörsel i telefonörat ytterligare.....
Ska bli skönt att inte jobba i en butik, folk har faktiskt ingen respekt för butiksarbetare. Många personer är jäkligt otrevliga och beter sig skitilla. Jag vet inte varför, men det är väl den vanlige mannes sätt att få utöva någon sorts makt som de annars saknar i sitt egna yrkesliv. Verkar som de tror att man får göra som man vill och att vi bara är där för att tjäna dem, hur de än uppför sig. Har faktiskt rytit ifrån ett par gånger. Som en gång då en gubbe ville att jag skulle leta igenom alla rea-skivorna (ca 1500st) för en konstig jäkla skiva som jag var 99% säker på att vi inte hade. Han vägrade hjälpa till själv och var riktigt, riktigt dryg! Även fast jag var så trevlig som man bara kan vara, ända fram tills jag sa att han kunde ta sin 59:- som (rea-skivorna kostade) och stoppa upp dem någonstans.
En arg kund...
Sen var det en kund som kom in o skrek på min chef (Gravid i 7 månaden då) för att hans W880 hade tagit en dag för lång tid (trots att vi inte säger några datum till kunder) Han bara skrek direkt när han kom in, min chef hade kunder samtidigt. Jag kunde inte låta bli att sätta honom på plats, Hehe. Annars brukar jag vara ganska lugn och passiv men den jäveln asså...Fyfan.
Värst är endå alla prutare, orkar inte ens prata med dem längre. Nu säger jag bara att det är priserna PÅ prislapparna som gäller PRECIIIIIS som när du frågade igår...
Så kan det vara, bara 1½ vecka kvar iaf. Underbart men tråkigt på samma gång.
Den här (i början trevlig, nu jobbiga) kunden har haft maximal otur.
En kund kom in för ca 2 månader sen med en W850i, med ett larvigt fel egentligen. Displayen tändes inte på en gång när man tryckte på sidknapparna. Visst, inget stort fel men ett fel, helt klart. Först skickades hennes mobil på service till Anovo (Sony Ericssons rep.verkstad), fick tillbaks den 2 veckor senare med status "ingen åtgärd fast pris enl. avtal" dvs "det är inget fel på den". Men smart som jag är så vet jag att det är fel på den, har handskats med många andra w850 så jag vet hur displayen ska bete sig :)
Jag skickar den igen med arg text, BACKREP, PRECIS EXAKT SAMMA FEL SOM TIDIGARE, bifogar tidigare servicedok. De skickar tillbaka den "Ingen åtgärd"..... Nu börjar jag bli lite otålig och ni kan tänka er kunden.
Jag ringer Sony Ericsson och får prata med nån finnig 18-åring som fått sitt jobb genom något arbetsmarknadspolitiskt-AMS-program. Han kunde fårstås ingenting, men han skickade mig till......Nej, han kunde ingenting heller. Inte heller nästa, eller nästa jag pratade med.... Men tillslut fick jag prata med en Servicetekniker som kunde säga att displayen ska dimma upp till 50% av ljusstyrkan. Vår W850 gick kanske upp til 0,5%.... Jippie! Besked. Nu VET jag att det är fel på den och har referenser på S.E!
Jag ringer Anovo (du har plats enmiljonetthundrasjuttontusenfyrahundraarton i kön) Och får tag i en person som kan garantera att de ska göra något åt mobilen den här gången. Sagt och gjort, ett par veckor senare får vi en sprillans ny W850i till butiken. Yeehaw tänker jag, slut på allt tjat. Icke, början på allt tjat.
Nu blir kunden fly jävla förbannad för att hon fått en ny telefon! Jag skulle ju blivit nöjd själv. Men som vanligt hade kunden inte gjort som vi rekommenderar, kopierat alla namn och nummer osv. INNAN man skickar den på service.
Bara o bita i det sura äpplet sa jag men de insisterade på att få tillbaka sina nummer och allt de hade i mobilen.
Jag fick omedelbart ringa Anovo o se om de har kvar den gamla W850'n och mirakulöst nog har de inte skrotat den än. Jag ordnade så att den nya mobilen ska skickas tillbaka till Anovo för en Backup (från den gamla till den nya)
Efter ytterligare ett par veckor kommer i alla fall den nya W850 med backuppen inlagd, Åh va skönt att det här är över tänker jag. Icke. Nu har idioterna glömt att lägga in det viktigaste, telefonboken. Den var uppenbarligen asviktig för kunden, massa viktiga namn och portkoder och hej-o-hå. Visst jag förstår det men skriv ner de innan då! Herreguud. Självklart är det ju vårat fel, man ska ju inte behöva göra något själv!
Så nu står jag här igen o väntar på mejl-svar från Anovo Kristinehamn om hur vi ska göra. Kanske har de kvar den gamla telefonen fortfarande för en ny backup. Man blir så trött.... Vi stänger 26'e så det är ju liiite bråttom. Snart ringer väl kunden och sänker min hörsel i telefonörat ytterligare.....
Ska bli skönt att inte jobba i en butik, folk har faktiskt ingen respekt för butiksarbetare. Många personer är jäkligt otrevliga och beter sig skitilla. Jag vet inte varför, men det är väl den vanlige mannes sätt att få utöva någon sorts makt som de annars saknar i sitt egna yrkesliv. Verkar som de tror att man får göra som man vill och att vi bara är där för att tjäna dem, hur de än uppför sig. Har faktiskt rytit ifrån ett par gånger. Som en gång då en gubbe ville att jag skulle leta igenom alla rea-skivorna (ca 1500st) för en konstig jäkla skiva som jag var 99% säker på att vi inte hade. Han vägrade hjälpa till själv och var riktigt, riktigt dryg! Även fast jag var så trevlig som man bara kan vara, ända fram tills jag sa att han kunde ta sin 59:- som (rea-skivorna kostade) och stoppa upp dem någonstans.
En arg kund...
Sen var det en kund som kom in o skrek på min chef (Gravid i 7 månaden då) för att hans W880 hade tagit en dag för lång tid (trots att vi inte säger några datum till kunder) Han bara skrek direkt när han kom in, min chef hade kunder samtidigt. Jag kunde inte låta bli att sätta honom på plats, Hehe. Annars brukar jag vara ganska lugn och passiv men den jäveln asså...Fyfan.
Värst är endå alla prutare, orkar inte ens prata med dem längre. Nu säger jag bara att det är priserna PÅ prislapparna som gäller PRECIIIIIS som när du frågade igår...
Så kan det vara, bara 1½ vecka kvar iaf. Underbart men tråkigt på samma gång.
Kommentarer
Postat av: Rille
Hahaha!
Postat av: Johan
citerar rille "hahaha!"
Trackback